4. De eerste en tweede dag in Oeganda

1 oktober 2018 - Masaka, Oeganda

Na 3 uurtjes slaap gaat de wekker. Om 10 uur zouden we gaan ontbijten. Ik moest er nog niet aan denken want ik heb mn hele maag op de hobbel, nu al. Maar toch maar aangekleed en gaan eten. Heerlijk was het: verse ananas, watermeloen en mini-banaantjes. Ook nog pannenkoeken, het lijkt Nederland wel. Er werd zelfs gevraagd of we een scrumbled egg wilden, tuurlijk. Het grappige hier is, ze kennen geen eigeel! Toen zagen we dat er een mooie veranda was met heerlijke stoelen en banken. En in de zon! En we konden genieten van het uitzicht, zo mooi hier!
Hierna hebben we toch nog maar even geslapen. Toen kwamen we erachter dat we geld hadden moeten wisselen op het vliegveld, vergeten. Gelukkig konden we in Entebbe ook geld wisselen en één van de mannen van het hotel wilde ons wel brengen. Wat een chaos dat verkeer hier! We rijden al aan de linkerkant, dat is al raar. En er is zoveel verkeer en ik vraag me af of er regels zijn. Loopt er ook nog een man met een bank op zn rug, haha. Als je bij het winkelcentrum wilt komen moet je weer langs beveiligers en bij het geld wisselen staat zelfs iemand met een geweer. De terugweg zagen we zelfs apen!

Er is nog een tweetal bij Green Valley dat naar Doinggoood gaat, Hilliene en Wiebren, zij vertrekken maandag samen met ons naar Masaka. Een ander project, maar wel gezellig! We zijn naar hun kamer gelopen en hebben kennisgemaakt en gezellig even gekletst.
'S Avonds in het hotel gegeten, kip met patat. Ben nog steeds geen vegetarier geworden. Daarna wilden we lekker warm douchen, bleek er geen warm water te zijn. *huilen* Tijdens het tanden poetsen viel steeds de stroom uit, fijn met zon borstel in je mond.
En toen slapen, gingen ze buiten opeens boren of iets, wat een lawaai! Maar na een tijdje viel de stroom weer uit. Zaten wij in het donker, maar zij konden ook lekker niet verder boren. Lekker geslapen!

Om 9 uur zouden wij, Hilliene en Wiebren opgehaald worden door Frank en Eva, onze contactpersonen van Doinggoood. Maar we zijn natuurlijk in Afrika, dus het werd kwart voor 10.
Er kwam een busje aan met al 5 personen erin, dus wij dachten: dat gaat nooit passen met 8 koffers en nog 4 mensen, maar wel dus!
We hebben afscheid genomen van de super aardige mensen van Green Valley en maakten een reis van 2.5 uur naar Masaka.
Wat een indrukken krijg je dan opeens van Oeganda, heel bijzonder.
Even een paar dingen:
Er staan borden met "niet lopen en fietsen op snelweg" en wat doen ze..... Juist, lopen en fietsen op de snelweg, ongelooflijk.
Ook zagen we een ongeluk. En dan denk je dat we in Nederland ramptoeristen zijn, het is hier dus nog erger.
Er lag een dode hond langs de weg en iedereen laat hem liggen, zielig.
Ze zitten hier met meerdere mensen op de boda boda, de brommer, zelfs met kinderen.
En we zagen een onwijs mooie natuur.

Onderweg zijn we gestopt op de Evenaar, ook bijzonder. We zijn nu op het zuidelijk halfrond.
In de bus maakten we kennis met nog 2 meiden die in Masaka zitten, Ceres en Kristel. Nummers uitgewisseld, wel gezellig om een keer iets met zn 6en te doen.
We hebben geluncht bij Port99, lekker een hamburger met friet gegeten. Ook kregen we hier uitleg van Frank, heel veel uitleg. Toen hebben we in de stad een Oegandese simkaart gekregen en werd het internet ingesteld. Dit duurde zo ongeveer een uur voor 3 mensen, ik was blij dat Frank erbij was!! Hierna zijn we naar Villa Katwe gebracht, wat is het hier onwijs mooi zeg!! Gelukkig gaan we hier bijna elk weekend heen. En nu zitten we hier, lekker met een bakje yoghurt met verse ananas, te genieten van de avondzon.
We konden ook nog lekker warm douchen, zo fijn!
'S Avonds hebben we lekker bij het kampvuur gezeten, ze wilden dit speciaal voor ons aanmaken. Eerst hebben we hier gekletst met een meisje uit Belgie. Toen wilden we slapen en vroegen anderen of we nog even kwamen. Echt fijne en relaxte mensen hier.

Maar nu is het echt tijd om te slapen, want morgen worden we om 9 uur opgehaald door onze begeleider van ons project, Anthony. We zijn heeeeel erg benieuwd!

1. Hetty:
    2 oktober 2018
    Wat vinden we het fijn dat je het naar je zin hebt. Ziet er super uit zeg.
  2. Mirjam kuijer:
    23 oktober 2018
    Je moeder tipte me over je blog.. ik ga ze allemaal lezen! Geweldig voor je!
    Gr. Mirjam