16. Weekend Jinja

5 november 2018 - Lwengo, Oeganda

Donderdagavond
We hebben vanavond gebeld met onze ouders, ik voor het eerst. Het was eigenlijk heel leuk en we hebben veel gelachen.
Eline was gisteravond ziek. We hebben haar matras uit de tent gehaald en in de kamer gelegd. Dat leek ons beter voor haar, leuk zo'n late night activiteit. Haha.
Ook deze nacht hebben we weer weinig geslapen, misschien kan ik nog wennen aan weinig slaap.

Vrijdag
Ik was al voor half 7 klaarwakker, ongelooflijk.
Lekker gegeten bij Villa Katwe, ik heb een pannenkoek met ananas genomen!
Hierna gingen we op weg naar Jinja. De reis zou tussen de 6-7 uur duren. De bus en chauffeur waarmee we normaal altijd gaan waren bezet, dus we gingen met een andere bus en het broertje van onze normale chauffeur. Maar deze bus was heel luxe, grote stoelen en veel ruimte. Het dak kon zelfs open!

We moesten al na twee uur plassen en later nog een keer. Er waren zoveel hobbels in de weg, dat was niet goed voor je blaas.
Ook gingen we langs/door Kampala, de grootste stad van Oeganda. Het was daar zo onwijs druk, ben blij dat ik daar niet woon. Alle auto's en boda's deden maar wat, bijzonder om te zien en gelukkig hebben we het overleefd. Ook zagen we allemaal bijzondere dingen onderweg, bijvoorbeeld een kast op de fiets of dode kippen op de matatu. Alles kan hier.
Rond half 2 kwamen we aan in Jinja. We konden toen tot 3 uur met z'n allen gaan lunchen. We hebben lekker een smoothie gedronken, patatjes met parmezaanse kaas en knoflook & een tomatenpesto panini gegeten.
Toen nog even door de stad gelopen voor souvenirs, maar we hadden te weinig tijd dus zijn terug gelopen.
De chauffeur bracht ons naar de plek waar we zouden gaan varen op een boot. Het was een hele mooie plek met ook allemaal kleine souvenirskraampjes. Maar ze zaten je zo te claimen dat we niks gingen kopen, we houden daar niet van.
Hierna een uur op de Nijl gevaren, het was echt prachtig!! Allemaal vogels gespot en we zagen otters die een vis aan het eten waren. Ook zijn we naar de oorsprong van de Nijl geweest, de plek waar de Nijl uit de grond komt. De stroming is er heel sterk. Er was een plek waar we foto's konden maken, dit hebben we natuurlijk gedaan!
Het was ook de kruising tussen de Nijl en Lake Victoria. Hierna gingen we ook op Lake Victoria varen. Hier kwamen we langs een "visplek", hetzelfde soort als dat van boer Marc uit Tanzania (Boer zoekt vrouw). Toen zijn we weer terug gevaren.
De chauffeur heeft ons toen naar onze slaapplek gebracht. Ook hier is het uitzicht fantastisch!! Uitzicht op de Nijl. We hebben weer een slaapzaal, maar het ziet er veel beter uit dan bij Lake Bunyonyi.
We kunnen lekker drinken met uitzicht op de zonsondergang op de Nijl! Eten hoef ik vanavond niet, mijn buik deed echt te raar.
Na het eten van de rest zijn we ook gaan slapen, even slaap inhalen van de laatste drie nachten.

Zaterdag
Goed geslapen vannacht, ik was wel heel vaak wakker maar viel ook meteen weer in slaap.
We hebben ons klaargemaakt en onze spullen gepakt, om half 9 zouden we vertrekken.
We gingen met een grote groep in een bus naar de plek waar we zouden ontbijten. Bij het ontbijt was er lekker veel fruit en Rolex, ja als ontbijt.
Hierna kregen we een korte uitleg over vandaag. We gaan met drie boten raften en wij mogen gelukkig bij elkaar in één boot. Hierna gingen we zwemvesten en helmen passen, dit ging gelukkig best soepel.
We moesten een uur rijden in de bus naar de plek waar we zouden gaan raften.
Er waren zoveel hobbels op de weg, echt niet normaal. Het duurde uiteindelijk maar een half uur om op de juiste plek te komen.
Het was een mooie plek waar je heel steil naar beneden naar het water kon.
Eerst moesten we de zonnebrand in een waterdichte zak stoppen en onze waardevolle spullen werden veilig opgeborgen. Hierna gingen we naar beneden. Onderaan bij de Nijl kregen we een uitleg over wat te doen wanneer je uit de boot valt.
Toen werden we verdeeld over de boten en hebben we denk ik een half uur geoefend met peddelen, hoe je in de boot moet zitten, hoe je in de boot moet komen en hoe je moet drijven wanneer je uit de boot valt. Ook hebben we aangegeven dat we wel gevaarlijke niveaus, maar vooral ook de rustige niveaus willen doen.
Toen gingen we naar de eerste afdaling, we vonden het allemaal best spannend. Ik had ook werkelijk geen idee wat ik kon verwachten. Celina en ik zaten voorin de boot en het eerste stuk werden we al heel nat, het tweede stuk vielen we een heel stuk naar beneden en vlogen we naar voren in de boot. We waren al zeiknat, maar zaten nog in de boot!! De volgende drie afdalingen bleven we gelukkig ook in de boot zitten. Tussendoor moesten we hele stukken peddelen, dus dat zal morgen wel spierpijn worden.
Één afdaling was te gevaarlijk, dus we mochten uit de boot en om deze afdaling heen gaan. We waren op dat moment heel blij dat de boot nog geen één keer "geflipt" was. Toen we weer in de boot zaten zeiden Celina en Ellen dat er heel grote spinnen zaten bij het stuk wat we net hebben gelopen. Maar goed dat ze dit niet eerder zeiden....
Bij afdaling 5 ging het mis. Onze boot flipte... Je moest eigenlijk de peddel loslaten en je aan het touw van de boot vasthouden. Je zou dan samen met je instructeur de boot weer kunnen draaien. Dit lukte mij niet, dus ik kwam in het water terecht. Ik was heel lang onder water, dat was eng! Gelukkig kwam ik weer boven, maar er was nog wel erg ruig water. Uiteindelijk kwam de "safe boat" dichterbij en konden we daar heen zwemmen. Zij trokken mij meteen weer in de boot, maar ik was wel bang. Hierna werden we teruggeplaatst in onze eigen boot.
Afdaling 6 was nog veel erger!! Weer viel ik uit de boot, maar het water was hier zo ruig dat ik niet boven water kon komen. Elke keer als ik boven het water was en adem kon halen, kwam er weer een grote golf. Gelukkig kwam de man met de kano wel snel, en hier moest ik aan hangen. Hij bracht mij toen naar een andere boot. Hij vroeg of het goed met me ging, maar ik moest bijna janken zo eng was het.
In de andere boot kwam ik nog langs een eng stuk, maar gelukkig kon ik toen blijven zitten. Hierna brachten ze me terug naar mijn eigen boot.
Mijn hele lichaam was aan het trillen. Celina, Maaike en ik zijn elke keer gevallen en wilden niet nog een keer langs een gevaarlijk stuk. Het bleek dat de twee keer dat we vielen we langs een gevaarlijker stuk gingen.
De zevende viel gelukkig mee. Hierna kregen we eten: ananas en biscuits, zo lekker! We konden ook even zwemmen en zonnebaden op de boot. Hierna hadden we nog één afdaling. Toen ik hem zag raakte ik wel een beetje in paniek, maar gelukkig ging het allemaal goed!! Toen zijn we naar bijna 5 uur naar de kant gevaren. Het hebben ongeveer 8 km geraft. Toen we net op de kant waren zagen we een slang in het water, iewl!
We mochten ons omkleden en hierna reden we terug. Het was een reis van een uur, gelukkig kregen we drinken en nootjes. Het waren weer zoooooveel hobbels, ik voelde al het Nijlwater in mijn buik klotsen. Ik had zoveel water binnen gekregen...
Op de plek terug kregen we avondeten van de bbq. Veel salade en groente & ik heb ook maar vlees gegeten.
Hierna zijn we weer naar onze slaapplek gebracht. Hier hebben we allemaal lekker gedoucht.
Alle mensen hier zijn rugby aan het kijken. We hebben dus maar een biertje genomen, meteen een halve liter, en hebben maar mee gekeken. Het was Engeland tegen Zuid-Afrika. Hierna hebben we lekker op de banken gechilld. Als mzungu ben je hier meteen populair, ook al zie je er niet uit. Iedereen wil wel graag aamdacht van je, haha.
Rond half 11 maar gaan slapen. Was een geslaagde dag! Ondanks dat het raften spannend en eng was, was het ook supergaaf!!

Zondag
Vanochtend lekker ontbeten met uitzicht weer op de Nijl! Lekker een omelet met kaas & een slushie met tropical fruit.
Om 10 uur zouden we vertrekken naar het centrum van Jinja. Hier wilden we nog graag souvenirs kopen. Het zou voor mij de laatste mogelijkheid zijn, dus het moest wel. We hebben hier tot half 1 rondgelopen en veel gekocht. Er waren zoveel leuke dingen te koop, dat moest ik natuurlijk hebben!
De terugreis zou weer 5-6 uur duren. Het eerste stuk was weer het ergst. Heel veel verkeer en veel files. Vooral bij Kampala was het heel druk, we hebben ons hier weer over verbaasd.
Onderweg 2x gestopt en rond 6 uur kwamen we aan in Masaka. Hier hebben we Jolande opgehaald bij Villa Katwe en hierna hebben we Ellen afgezet bij haar project. Leuk om ook haar project en huis te zien.
Toen doorgereden naar ons project. Toen we aankwamen waren er heel veel kinderen die ons aan het opwachten waren. We hebben alleen helaas de deur niet open gedaan, we waren te moe.
Celina en ik zijn nog even naar de naaivrouw gelopen om te vragen of onze spullen klaar waren. Alles was klaar, dus we waren heel blij en mochten alles meenemen en passen. Mijn rok pastte heel goed, fijn! Alleen mijn jurk was veel te groot, de bandjes waren te breed en de onderkant te wijd. We zijn toen naar haar terug gelopen en laten zien wat we graag anders wilden. Ze zou dit morgen af hebben, dus ben benieuwd.
Verder hadden we een rustige avond en gingen we op tijd slapen.

1. Anja:
    5 november 2018
    Wat weer een supermooi verhaal!
  2. Hetty:
    5 november 2018
    Spannend hoor. Heel stoer dat raften!!
    Mooi verhaal weer.
  3. A Westerhof-Warris:
    6 november 2018
    Weer een spannend verhaal,supermooi geschreven.