10. Ons tweede weekend

14 oktober 2018 - Kinoni, Oeganda

Vrijdag

Vrijdagmiddag wilden we graag stofjes gaan kopen en geld gaan pinnen. Maar het werd echt slecht weer, dus dit kon helaas niet. Toen hebben we maar Expeditie Robinson teruggekeken, lekker bankhangen. Om 5 uur werd het wel droog en is er voor ons een veilige bodachauffeur gebeld die ons kon brengen naar de bank. Hier hebben we gepind, we vonden dit wel spannend maar het lukte gelukkig. Je krijgt zóveel chilling voor een bepaald bedrag, het lijkt echt alsof je dan heel rijk bent!
'S Avonds met alle mensen gezellig buiten pasta bolognese gegeten. De ouders van een ander Nederlands meisje waren hier en dat was gezellig. Leuk om al die verhalen van anderen ook te horen. Na het eten nog tot 's avonds laat bij het kampvuur gezeten, heerlijk!!

Zaterdag
Vandaag zouden we met de Nederlandse en Belgische meiden naar Banda Lodge gaan, hier kun je lekker zwemmen. Het was er ook echt heel mooi en met z'n zevenen hebben we hier de hele dag gelegen, gezwommen en gegeten. Was echt een heerlijk en gezellig dagje!!
'S Avonds hebben we met z'n allen gegeten bij Plot 99. Lekker even wat anders dan al het standaard eten dat je steeds krijg. Heerlijk een pizza en kaaspatatjes gegeten. Kaas mis ik echt, maar het is hier echt heel duur en veel minder lekker heb ik gehoord. Tijdens het eten hebben we nog gepraat over nare dingen die we hier meegemaakt hebben. Er gebeuren hier best veel dingen die heftig zijn, ik werd daar wel naar van. Gehandicapten worden hier nog vastgebonden in een kamer en worden soms "uitgelaten" alsof het honden zijn. Als zij buiten komen zouden zij de duivel verspreiden, echt walgelijk.
Je wilt eigenlijk niet alles weten, maar zo gaat het hier wel. Van de week ging ik ook kijken bij een jongentje met het syndroom van down die ziek was. Hij zat ook binnen en kwam niet naar buiten, toen kreeg ik er ook nare gevoelens bij.
Het was al donker toen we terug gingen dus we vroegen bij Plot of ze drie boda's voor ons wilden regelen. Dit was wel spannend want 's avonds willen ze nog wel eens je bagage jatten. Maar gelukkig is dit niet gebeurd. We hadden op de boda wel een heeeeel mooi uitzicht over Masaka met al de lampjes.
'S Avonds eerst maar even gedoucht en daarna lekker bij het kampvuur gezeten.

Zondag
Vandaag wilden we graag stof gaan kopen zodat de naaister in ons dorp een jurk kan maken. Maar je geloof het niet, het leek vandaag wel herfst! We werden al wakker met veel wind, regen en onweer. Meestal duren die buien maar even, maar dit duurde serieus de hele dag. We hadden het ook echt koud, gelukkig was het gisteren wel mooi weer!
We hebben met de meiden samen ontbeten en hierna weer lekker gedoucht. Met z'n allen zijn we hierna op de bank geploft en er niet meer vanaf gekomen, haha. Samen Expeditie Robinson terug gekeken en lekker eten besteld bij Plot 99. Ik heb de hele dag al erg last van mijn buik. Maar van mama Celina moet ik wel goed eten en drinken, dus bestel ik maar een wrap. Heerlijk was die, dus goeie keus!
Rond 4 uur gaan de andere meiden weer naar hun project en wij moeten wachten tot Eline terug is. Zij is toch maar naar het ziekenhuis in Kampala gegaan, ze is al de hele week ziek. Zij was met de taxi en die zou haar weer terug brengen naar ons eigen huis. Heel fijn dat we met haar mee mochten!! Het was al donker, dus best spannend zo in het verkeer hier. We gingen nog langs twee supermarkten om drinken en nutella te halen. Alleen was de nutella nergens te koop, dus namen we maar een mars. Celina en Eline gingen naar binnen en ik bleef met de taxichauffeur in de auto. Hij begon meteen een heel gesprek, het was gezellig. Hij begon meteen over mijn ring en vroeg of ik getrouwd was en 4 kinderen had. Nou nee.... Hierna met hem gepraat over het onderwijs, maar hierin verschilden we nogal van mening. Hij vindt dat in Nederland de leerkracht gelijk staat aan de kinderen en dat in Oeganda de leerkracht ver boven de kinderen staat. Hij begrijpt niet dat de kinderen in Nederland naar mij luisteren. Ik hem uitleggen dat ik een goede band opbouw met de kinderen en dat het "veilig" voelt in de klas en dat ze daarom goed naar mij luisteren en kunnen leren. Maar dat vond hij toch echt onzin, haha. Hij zou niet in Nederland les kunnen geven. Toen heb ik ook maar even aangegeven dat ik hier in Oeganda geen les wil geven, begreep hij ook niet. Verder was het wel een leuke man, haha.
Ik zat voorin de auto en dus aan de kant waar in Nederland het stuur zit, was echt heel apart. In het donker is het nog gevaarlijker in het verkeer lijkt het. Iedereen haalt overal maar in en knippert overal met de grote lichten. Ook lopen er zoveel mensen langs de weg, zonder licht. Maargoed, we zijn veilig aangekomen bij ons huisje. Wel fijn zo zonder boda's en matatu's. Toen we thuiskwamen werden we heel blij onthaald door onze buurtkinderen, zo lief!! Ze knuffelden ons en wilden meteen onze spullen naar binnen brengen, schatjes!
Nog even snel spaghetti gegeten en snel op bed. Mijn buik doet nog steeds raar, dus hopelijk is het morgen beter.
Het was weer een heel leuk/gezellig weekend!!