12. Weekend Lake Bunyonyi

21 oktober 2018 - Lwengo, Oeganda

Donderdagavond
Gisteravond hebben we erg lang op ons eten moeten wachten, bijna 3 uur. Om kwart over 10 kregen we pas eten, dus we konden niet op tijd slapen. 'Snachts heb ik ook nog een uur wakker gelegen, dus nu hebben we twee nachten gehad met minder dan 7 uur slaap terwijl we normaal bijna 10 uur slapen.
Eline appte gisteravond ook nog, ze vroeg of wij de sleutel van onze kamer van het huis achter wilden laten bij Villa Katwe. Er blijkt een kat op onze kamer vast te zitten en aangezien wij het weekend niet thuis zijn, moest hij daar het hele weekend blijven. Eline komt dus vandaag de sleutel halen en gaat de kat bevrijden. Ben benieuwd hoe onze kamer eruit ziet, gelukkig hebben we gister alle spullen opgeruimd en in onze koffer gedaan. Er komt een nieuw meisje en zij gaat slapen in onze "kofferkamer", dus we moesten opruimen.

Vrijdag
Vanochtend weer lekker ontbeten bij Villa Katwe. Heel vroeg dit keer omdat we om 8 uur opgehaald worden voor ons weekendje weg.
Eerst reden we twee uur naar "leopard rest camp". Onderweg kwamen we al veel dieren tegen en zijn we vaak gestopt. Overal liepen van die koeien met grote hoorns en deze vond ik echt eng. Ook zagen we al zebra's en aapjes, heel leuk. Eenmaal aangekomen zagen we dat de mountainbikes al klaar stonden. We zouden twee uur gaan mountainbiken tussen de wilde dieren.
We gingen eerst de berg af, dit was prettig. We kwamen meteen alweer van die grote koeien met hele grote hoorns tegen. Onze begeleider begon een heel verhaal over de koeien terwijl we er middenin stonden. Ik dacht: ga gauw verder, ik vind dit eng...haha. De jongen kon veel vertellen over de dieren. Hierna kwamen we langs de zebra's, deze vond ik echt heel mooi. Je kunt er echt uren naar kijken. Ook hebben we hier maar even een groepsfoto gemaakt. Je kon ook echt dicht bij de dieren komen, echt vet.
Het was een hele tocht waarbij we veel dieren hebben gezien: apen, veel (water)vogels, zebra's, koeien, antilopen, impala's. Ook de natuur was prachtig.
Op het eind zei onze begeleider dat we even wat harder moesten fietsen omdat er een erg donkere lucht aan kwam. Dit vonden we een goed idee, maar na een tijdje was ik wel helemaal kapot. Dus we vroegen hoelang het nog was en hij zei dat het nog een kwartier duurde...oh help. Na een paar minuten konden we echt niet meer, het was heuvel op en af. Toen zijn we een stuk gaan lopen en het laatste stuk hebben we nog snel de berg op gefietst. Echt net voor de regen waren we weer binnen.
We hebben hier heerlijk gegeten! Het was gewoon een driegangenmenu. Eerst salade, toen aardappels met saus en vlees en als toetje hadden we vers fruit.
Nog even gebruik gemaakt van de toilet, zag er allemaal erg mooi uit daar. Toen op naar een 4 uur lang durende reis naar Lake Bunyonyi.

De reis ging eigenlijk heel snel voorbij, we hebben lekker gekletst en vooral genoten van de omgeving!
Aangekomen bij Lake Bunyonyi moesten we met een bootje naar het eilandje waar we zouden slapen. We merkten al meteen dat het hier veel kouder was, dus maar dikkere kleren aangedaan. De boottocht was heel erg mooi tussen al de bergen door! Na ongeveer 20 minuten kwamen we aan bij onze slaapplek, we moesten helemaal omhoog klimmen om er te komen. Het was er mooi, maar alles was heel nat en het was koud. We sliepen op een slaapzaal en moesten even wennen, we hadden iets luxer verwacht. Maargoed, het was heel koud dus we hebben nog meer kleren aangetrokken en we zijn gaan eten. Het eten was erg lekker. We hebben een gezellig avondje gehad met chocolademelk erbij en we zijn op tijd gaan slapen. (In onze klamme bedden, haha).

Zaterdag
Vannacht moesten we allemaal naar de wc, maar niemand durfde alleen. Heel toevallig werden we met z'n vieren wakker en konden we samen.
Vandaag hebben we wel een beetje uitgeslapen, rond half 11 gingen we ontbijten. Ik heb een pannenkoek gegeten met appel, rozijn en kaneel. Dit was lekker!
We hebben gevraagd wat we allemaal konden doen vandaag. We konden uit van alles kiezen, maar de hiking naar de top van de berg vonden we allemaal het belangrijkste. We zijn enorm eensgezind, haha.
Ze kwamen met een programma en zouden met een boot naar verschillende dingen gaan.
Rond half 12 begonnen we met de boottocht, we zouden als eerst naar een "local" marktje gaan en dit was een uur varen. Gelukkig was het heel mooi weer, dus varen was heel fijn! We hadden geen korte broek aangedaan omdat we niet zeker wisten of het de hele dag mooi weer zou blijven.
Toen we bij de markt aankwamen viel het echt enorm tegen, de markt was nog niet echt begonnen...en dat om half 1.
We liepen een stukje over het eiland en onze gids, een jongen van 22, liep met ons mee. Hij wilde ons een lokaal drankje laten proeven. We kregen echt een enorme mok en het was iets van gemalen bessen en mais. Het kon alcoholisch, maar dat wilden we niet. Het zag er echt enorm vies uit, maar we hebben het allemaal geproefd. Onze gids heeft de rest opgedronken, haha. Het alcoholische drankje wordt al door kinderen vanaf 5 jaar gedronken, ongelooflijk. Ook was er nog een oude man die in het Engels zei dat hij nog single was en dat hij wel één van deze mooie meiden wilde. Hij had zeker niet door dat wij ook Engels praten. Bah viezerd...

Hierna zijn we weer terug naar de boot gegaan en ik was blij toen we er weer op zaten, ik voelde me niet helemaal veilig daar.
We zijn toen gaan varen naar de plek waar de hiking zouden doen, dit was ook wel even varen. We konden ons toen mooi nog even insmeren met zonnebrand, dat was wel nodig.
Bij het eiland aangekomen zagen we al de berg die we zouden gaan beklimmen. Onze gids zei dat het in totaal 30 minuten zou duren, maar we deden er toch echt wel veel langer over.
We moesten tussendoor vaak stoppen want het was heel steil, het was warm en we hadden toch niet echt conditie. Maar bij de tussenstops was het uitzicht echt geweldig!
We waren heel blij dat we eindelijk boven waren, maar het uitzicht was het meer dan waard!! We hadden uitzicht over allemaal eilandjes in het meer. Hier hebben we natuurlijk een uitgebreide fotoshoot gehouden. Op deze mooie plek moet je natuurlijk foto's hebben. De weg naar beneden was veel prettiger, al kreeg je hier ook wel pijn in je spieren van.
Onze gids heeft als bijnaam "pineapple", hij heeft een eigen project dat zo heet. De terugweg van de berg kwamen we langs zijn project en hij wilde het graag laten zien. Het ging er vooral om dat hij kinderen zwemles wil geven, het zag er mooi en goed georganiseerd uit. Hij wilde ook wel graag vrijwilligers hebben, maar helaas..dat ga ik niet doen. Maar misschien iemand anders?
Hierna gingen we met de boot langs allemaal verschillende eilanden.
Eerst kwamen we langs een klein eiland genaamd "punishment island". Dit was een eiland waar vroeger vrouwen werden neergezet die zwanger waren voordat ze getrouwd waren. Dat was toen echt een schande. Op dit eiland konden ze niet overleven en dus overleden ze. Ze vinden nu zelfs nog wel eens skeletten. In dit meer kun je veilig zwemmen, maar dat ging me toen wel even over.
Hierna kwamen we langs een eiland waar we wilde dieren konden zien, we kwamen weer zebra's tegen. Op dit eiland gingen we ook eten, dus we liepen echt heel dicht langs de zebra's.
Het was een hele mooie plek om te eten. Ik heb lekker patat met tomatensoep gegeten en een cocktail gedronken, zo fijn! We moesten weer bijna een uur op ons eten wachten, wat we onderhand wel gewend zijn. Er kwam opeens een aap langs, wij allemaal meteen een foto maken. Het blijkt dat het een "huisaap" is, die telkens terugkomt en graag een banaantje wil. Was echt heel leuk om te zien.
Na het eten zijn we met de boot terug gegaan naar onze slaapplek.
Het was 6 uur, dus we hadden nog een uur voordat het donker werd. We hebben toen met z'n allen gedoucht. Er waren vijf douches naast elkaar dus dat was handig. Er was wel alleen koud water, maargoed hebben we dat ook een keer gedaan: buiten douchen met koud water & een mooi uitzicht!
Hierna hebben we ons allemaal warm aangekleed en hebben we boven spelletjes gedaan!
Het onweerde de hele avond, de flitsen waren mooi om te zien zo over het meer en tussen de bergen. En nee, ik was niet bang.
We gingen weer op tijd slapen want we zouden om half 9 al ontbijten.
'Snachts werd ik wakker en ik moest weer heel nodig naar de wc. Eerst wachtte ik tot er iemand wakker zou worden, maar dit gebeurde natuurlijk niet. Toen toch maar alleen naar buiten naar de wc gelopen, bleek toch niet zo eng te zijn.

Zondag
Na een lange nacht 's ochtends heel lekker ontbeten. Een chapatti met gesmolten kaas, heeeeerlijk.
Om half 10 hadden we de boot terug naar onze chauffeur, Ken. Een lekker laatste boottochtje op Lake Bunyonyi. En toen lekker 6 uur terug in het busje naar ons project.
De uren gingen alsnog weer snel voorbij. Halverwege zijn we nog bij een tankstation gestopt. Hier konden we naar de wc, al was het een gat in de grond. Ook hebben we 2 flesjes cola, cakjes en chips gekocht voor nog geen 2.50 euro.
We hebben weer genoten van het mooie uitzicht. Op de snelweg zagen we nog mensen skeeleren, heel bijzonder haha.
We werden bij ons huis afgezet, dit was leuk want alle meiden konden nu ons huis zien. Dus we hebben even een rondleiding gegeven. Toen we aankwamen was Frank, ons buurjongentje, zo blij dat hij mij in mijn armen vloog. Schattie is het!!
Nu lekker foto's op de laptop zetten en nagenieten van een prachtig weekend!!