13. De vierde week op het project

27 oktober 2018 - Masaka, Oeganda

Zondagavond
Weer lekker bij het huisje gegeten en nog even met de kinderen gespeeld. Ze vonden mijn spiegel heel grappig. De ene kant laat jezelf zien en de andere kant maakt je groot. Dit was natuurlijk heel interessant. Daarna nog lekker een avondje gekleurd en op bed gelezen.

Maandag
Vanochtend kwamen we uit bed en moesten we onze koffers verplaatsen naar de garage (slaapkamer). Er komt een nieuw iemand en die gaat slapen in onze "kofferkamer". Dus we waren al heel druk. Bij het ontbijt was er geen brood meer, dus Eline belde onze huisbaas en na 10 minuten hadden we wel brood. We waren dus wel wat later vanochtend, maar dat maakt hier niet uit.
Op de weg naar school kwamen we Augustien tegen. Hij zei dat we in de "garden" gingen werken. We liepen de berg af en gingen de tuinen in. We zouden helpen bij het planten van zoete aardappelen. Deze worden geplant op een bult en in één bult komen vijf aardappelplantjes. De bulten moesten we eerst openmaken omdat de grond hier nogal hard is. Na het eerste veld was ik al kapot, het was zo ontzettend warm vandaag. Ik werd ook een beetje dizzy van het opstaan en bukken. Na het eerste veld moesten we nog een tweede veld doen, maar deze was gelukkig kleiner. Na 2 uur waren we hiermee klaar. Gelukkig begon het hard te waaien en dit maakte het weer wat aangenamer.
Toen moesten we nog onkruid wieden tussen de bonen en mais. Dit was zo ongeveer onmogelijk, je ziet niet veel verschil tussen alle planten hier. Daarnaast is de grond zo hard dat je de wortels er niet uit kan trekken. Na een tijdje waren we hier wel klaar mee, we waren namelijk ook een soort van aan het verbranden. Toen mochten we gelukkig naar huis.
Hier hebben Celina en ik onze kleren gewassen. Hier zijn we meer dan 1.5 uur mee bezig geweest, maar nu is er wel weer heel veel schoon. Het waaide heel hard en dus was de was zo droog.
Ook was er een nieuw iemand gearriveerd, Jolande, dus we zijn nu met vijf mensen in ons huis.
Toen lekker gegeten en daarna naar de school gelopen.
We zouden water gaan brengen naar een vrouw die niet kan lopen. Dit ik vorige week met Betty bedacht en nu wordt het al uitgevoerd, fijn!
De vrouw kan alleen maar kruipen en tijgeren, zo gaat ze telkens de berg op en af. Ze heeft een auto-ongeluk gehad waarbij haar been waarschijnlijk gebroken is, ze liet dit zien. Het zag er heel naar uit, het onderbeen stond gewoon scheef op elkaar en het stak uit.
Maar er is toen niks aan gedaan en dus kan ze sindsdien niet meer lopen. Het is dus wel heel fijn dat er in Nederland wel iets aan gedaan kan worden.
Het water pompen en lopen met de jerrycans van 10 liter was zwaar, maar de vrouw was enorm blij! Daar doe je het allemaal voor.
Onderweg hadden we weer lol met de jongens en de meiden, dat is wel heel gezellig.
Op de school hebben we nog een gesprek gehad met Francis over vorige week.
Eline had het vrijdag in de meeting al aangegeven, dus hij wist er al van. Deze week zit hij in de special need class zodat er telkens een leerkracht in de klas zit. Hij zag het probleem ook en dus vonden wij het heel fijn dat er iets mee gedaan wordt.
Hierna lekker naar huis gelopen en we hebben voor het eerst buiten ons haar gewassen. Dit was eigenlijk heel fijn en gaan dit zeker vaker doen.
Vandaag zijn mijn handen verbrand of iets heeft er in gestoken. Ze zijn rood, jeuken en branden...we zullen zien hoe het er morgen uitziet.
We hebben weer lekker pasta gegeten vandaag, gezellig met z'n vijven.
Na het eten nog lekker weer gekleurd en gelezen op bed.

Dinsdag
Vanochtend was de stroom er af, dus we konden geen brood roosteren of thee zetten. Gelukkig kregen we uiteindelijk nog warm water van de vrouwen hier. Toen maar even bouillon genomen, een lekkere zoutboost.
Toen naar het project gelopen met z'n allen. We hebben geholpen met het planten van struikjes op het schoolplein. Het was meer lol hebben dan hard werken, maar dit was wel even prettig.
Mijn handen zijn toch echt verbrand, dus deze wil ik graag uit de zon houden. Maar dit is lastig met al het buiten werk. We hadden weer hele gesprekken met Betty en Francis. Betty vond dat hij wel met Celina kon trouwen, maar dit wilde hij niet. Als reden gaf hij dat hij Celina te dik/stevig vond. We moesten wel heel hard lachen, maar dat kun je echt niet zeggen. Toen wilde hij mij ten huwelijk vragen met een struik. Eerst was het grappig, maar daarna vond ik het toch een beetje te echt worden. Dus toen moest hij stoppen, haha.
Hierna even pauze gehouden en het na de pauze afgemaakt.
Francis vroeg nog aan Celina of ze echt met God kon praten. Celina zegt steeds dat het gaat regenen, dat zien wij aan de lucht of we kijken op buienradar. Maar zij denken dat ze hier eerst met God over praat. Dit moesten ze toch even checken, haha!
Hierna hebben we nog even geholpen in de special need class. Ik heb met een jong en een iets ouder meisje puzzels gemaakt, door het te herhalen lukte het wel steeds beter.
Hierna kwam Eva langs. We hebben met haar gepraat en onze vragen gesteld. Ook hebben we het over vorige week gehad, ze vond het goed dat we het allemaal aangegeven hadden en dat ze er nu iets mee doen.
Tijdens het middageten kregen we eindelijk groente, boontjes! Hier waren we wel heel blij mee want groente krijgen we heel weinig.
Vanmiddag zouden we weer naar een "womens club" gaan. De vorige keer vond ik dit erg leuk, dus ik had er wel zin in. We moesten er nu weer op de boda heen. We zaten met z'n vieren op één boda, dit kan allemaal hier.
Het uitzicht was weer geweldig, het blijft zo mooi hier.
Bij de "womens club" hebben we geholpen met manden vlechten. Ze maken hele mooie mandjes van de bladeren van de bananenbomen. Ze kunnen ze ook voor ons maken, dus dat gaan ze nu doen. We hebben allemaal aangegeven wat we graag wilden en als het goed is zijn ze volgende week klaar.
We gingen op tijd terug naar ons huis want Dickson zou ons leren hoe we Rolex moeten maken.
Eerst hebben we nog foto's gemaakt op de berg, we moeten ook hier natuurlijk foto's hebben.
Bij het huis aangekomen hebben we samen het deeg voor de Rolex gemaakt, we hebben het uitgerold en gebakken in een soort van pan. Grappig om een keer in de "keuken" te kijken hoe zij koken, bijzonder hoor.
We hadden er zoveel gemaakt. Normaal krijgen we er één, maar nu heb ik er twee opgegeten. En als toetje hadden we lekker passievrucht!
'S Avonds zijn we weer op tijd gaan slapen, we zijn allemaal steeds heel moe!

Woensdag
Vanochtend was ik helemaal hyper omdat ik zag dat Ajax had gewonnen. Iedereen werd gek van me, haha!

Na het eten gingen we op pad naar een "home visit". Het was een eind lopen naar het huis. We zouden een stoof gaan bouwen de komende dagen. Toen we daar aankwamen hoorden we dat we helemaal naar het dal zouden lopen, dit was een héél eind.
Daar hoorden we dat we bomen gingen kappen, ik heb serieus dus een boom gekapt haha! Daarna moesten we de bomen naar boven dragen, je gelooft het niet. Dit was heel steil en ook heel ver. Denken ze dat wij enorme spierballen hebben ofzo?
Samen met Celina heb ik één boomstam naar boven getild, dit duurde minstens een half uur. We hebben de boom getild op onze schouders. We hebben nu krassen in onze nek en op onze handen, maar het is voor een goed doel.
Boven aangekomen hebben we eerst even een pauze gehouden, dit was ook wel nodig.
Hierna hadden we nog tijd over en gingen we naar de school. We zouden naar de special needs class gaan, maar hier had ik echt geen zin in. Ik wilde nog graag een keer naar de top class en we hebben dit gevraagd. We kwamen aan het begin van een nieuwe les dus dit was fijn. De juf in deze klas is enthousiast en kan goed lesgeven, ik werd helemaal blij en enthousiast van haar.
Ze schrijven op het bord wat de kinderen moeten maken en dit gaan ze uitleggen. De kinderen hebben hier namelijk geen werkboeken, alleen maar schriftjes. Hierna gaan de kinderen alles opschrijven met de goede antwoorden. Ze reageren positief wanneer een kind een goed antwoord geeft. Ook krijgen individuele kinderen een beurt, dit vond ik positief om te zien.
Wanneer de kinderen aan het werk gaan, gaan de leerkrachten aan de zijkant zitten. In elke klas zitten altijd twee leerkrachten. De kinderen komen naar hen toe wanneer ze klaar zijn en de leerkracht kijkt het dan na. Ik heb toen deze taak overgenomen en heb alle schriften nagekeken. De kinderen kwamen naar mij, maar ook liep ik rond om alvast na te kijken en vooral ook om te helpen. Ik werd hier helemaal blij van en de kinderen ook. Ik ga toch maar aangeven dat ik vaker wil helpen in de gewone klassen!

Tussen de middag hebben we weer groente, doperwten. Het smaakt als snert, dus ik ben helemaal blij!
We hoorden dat we vanmiddag in de modder zouden gaan stampen, oke....
We gingen er met acht heen, drie jongens en vijf meiden. En met z'n allen gingen we op twee boda's, gezellig met z'n allen zo dicht op elkaar met deze warmte.
De reis duurde weer een kwartier en het blijft gewoon heerlijk zo op de boda. Halverwege gingen we iets te hard over een hobbel, dus vloog ik in de lucht. Ik moest echt heel hard lachen. Dickson vroeg steeds of het goed ging en of hij weer harder kon rijden, tuurlijk!

We kwamen aan bij een huisje en daar gingen we helemaal achteruit de "bush bush" in. We kwamen daar aan bij een huisje en daar zouden we een stoof maken. Het zand moest met water en gras vermengd worden tot klei. Hier moesten we in stampen omdat ze hier geen machine voor hebben. Dit was echt leuk om te doen! We deden er muziek bij aan, dus het was meer dansen in de modder.
Toen de klei klaar was gingen ze de stoof bouwen. Met de stam van de bananenbomen hadden ze een afdruk gemaakt waar geen klei moest komen. Deze halen er uit als de klei droog is en dan hebben ze een soort gasfornuis. De vrouw was heel blij en wij hadden ook echt een leuke middag.
Ook heb ik nog een moddermasker op mn gezicht gehad, bedankt jongens...
Ook de terugweg weer met vier op de boda. Thuis hebben we allemaal buiten gedoucht, heerlijk was dit wel een keer! Ik voel me helemaal weer fris nu.
Ook kwam Eline nog met babykonijntjes aan, dat moet je natuurlijk niet bij mij doen! *inlove*
Na het eten hebben we met de kinderen en de jongens touwtje gesprongen en hierna skipbo gespeeld. Het was echt een hele leuke dag!!

Donderdag
Vanochtend zag ik dat ik het extra geld had gekregen dat het onderwijs in oktober zou krijgen, happy me.
Ook had ik heeeeel veel spierpijn in mijn schouders van het bomen tillen, de bandjes van mijn hempje deden al pijn. Toch maar wel een t-shirt aangedaan, want alleen een hempje mag niet.
Vanochtend moesten we iets eerder weglopen omdat we naar een huis van iemand moesten. We zouden daar een nieuwe "keuken" gaan bouwen. Voor 9 uur waren we daar al en voor we iets konden doen was het denk ik 10 uur. Maar prima, zijn we onderhand wel gewend en wij rusten dan nog wel even uit. Ze hebben eerst de buitenkant uitgemeten en hier moesten wij 13 gaten in maken voor de palen, de boomstammen die wij gisteren gekapt en gedragen hebben. De gaten maken was echt een drama. De grond is hier zo hard, het is echt niet te doen. Halverwege de ochtend ging het ook nog onweren en regenen. Toen hebben we in het huis geschuild en als het regent gaat iedereen slapen, nou dat lukt mij niet.
Na een half uur konden we weer verder, maar gaten graven in de modder is toch minder prettig. Uiteindelijk hebben we vier staande balken geplaatst. Hierna heb ik een ladder getimmerd, ja ik. En deze gebruiken ze om de bovenbalken te plaatsen, heel slim eigenlijk. Dit was alles wat we hebben gedaan de hele ochtend, het duurt hier echt dagen en weken. Maar we hebben echt zo enorm veel lol gehad met z'n allen, het was heel leuk. En ik moest natuurlijk alweer huilen van het lachen.
Toen we terug gingen wilde ik graag op de boda. Iedereen twijfelde of het wel mocht, maar ik dacht: lets do it. Dus ik sprong toch maar achterop. Dat wandelen hier is te vermoeiend, haha!

Tijdens het middageten kregen we opeens superveel eten!! Twee borden met groente, matoke, aardappelen, rijst, saus en ananas. We hebben ons dus lekker vol gegeten.
Om 3 uur zouden we weer op de school zijn. We hebben hier weer kleren gemaakt voor de kinderen. Om de beurt kwamen ze langs en hebben we gaten dichtgenaaid of er weer knopen opnieuw opgezet. Om 4 uur moesten we stoppen want ze hadden een dansles voor ons geregeld, hier hadden we de hele dag al superveel zin in!
Bleek dat er een hele klas was opgetrommeld met djembe's, zangers en dansers. Dit hadden we niet verwacht, maar is natuurlijk wel gaaf! Eerst gingen ze de dans voor doen. Hierna kregen we een trui rond onze heupen, dit beweegt lekkerder. We kregen allemaal les van 2/3 kinderen. Die van mij waren streng, maar ze vonden het geweldig! De djembe's en het zingen ging verder en wij konden oefenen. Hierna moesten we het natuurlijk ook nog aan iedereen laten zien, het was echt geweldig! En het lukte me ook nog, wie had dat nou gedacht. De kinderen riepen steeds: "great!". Zo lief!

'S Avonds zouden we weer naar de pub gaan. Maar rond 8 uur viel de stroom uit, dit was de eerste keer in de avond. Natuurlijk gebeurt dat nu....
We besloten om wel wat te gaan drinken, maar we konden niet dansen. We hebben echt enorm gelachen deze avond. Door twee jongens ben ik ten huwelijk gevraagd, ik ben toch in trek hier..haha!
De jongens hadden nog muziek op hun mobiel, dus we hebben nog even gedanst. Maar dit was niet zo leuk als normaal.
Maar zonder stroom en met een kaarsje kun je dus enorm veel lol hebben.
Onze huisbaas heeft ons met de auto naar huis gebracht, dat was lief. Celina en ik moesten zo nodig plassen dat we tegelijk gingen. Je had ze moeten zien kijken toen wij met z'n tweeen van de wc kwamen.
In de nacht begon het heeeeeel hard te regenen en te onweren. Het maakte zo'n lawaai op het dak dat ik er niet van kon slapen. In Nederland vind ik onweer altijd eng, maar hier is dat gelukkig niet zo.

Vrijdagochtend
Er is al vanaf gisteravond geen stroom en nu nog steeds niet. Het is de eerste keer dat de stroom er zo lang af ligt. We kunnen dus weer geen brood roosteren, gelukkig komen de vrouwen van het huis een thermoskan met heet water brengen. Ik kan niet zonder thee 's ochtends.
Om 9 uur hebben we weer een meeting, de laatste keer dat ik hier ben. Best gek eigenlijk want ik ben hier nog twee weken. Maar de laatste weekenden gaan we op tripjes dus dan ben ik de vrijdag niet meer op het project.
De meeting is altijd in het Engels. Ik doe altijd mijn best om het te volgen, maar na een tijd lukt dat niet meer. De één spreekt goed Engels, maar anderen kan ik helemaal niet verstaan. Eerst wordt er een evaluatieronde gedaan. Mijn week was goed, veel beter dan vorige week. Veel verschillende dingen gedaan en heeeeeel veel gelachen!
Voor de rest waren het vooral algemene dingen. Na de meeting liepen we terug naar het huis en we zouden met de boda's en de matatu naar Masaka reizen. Maar onze huisbaas zou ook hier heen gaan, dus hij heeft ons meegenomen met de auto. Heel fijn!
En dan hebben we lekker weer weekend! Mijn laatste weekend in Masaka.

1. Nienke:
    27 oktober 2018
    Wat een heerlijk verhaal weer..wat schrijf je mooi ..super om te lezen!
  2. Anja:
    27 oktober 2018
    Geweldig wat weer een mooie verhalen!!
  3. Hetty:
    27 oktober 2018
    Mooi verhaal weer. Steeds weer fijn om te lezen. Henk geniet ook steeds van je mooie verhalen!!
  4. Yvonne Leyrik:
    28 oktober 2018
    Leuk om je belevenissen te lezen.Dat worden mooie herinneringen!Nog even en dan sta je hier in hetkoude Dedemsvaart! Geniet!
  5. A Westerhof-Warris:
    31 oktober 2018
    Geweldig om jou verhalen te lezen.Het is net een spannend boek.