14. Het vierde weekend

28 oktober 2018 - Bukoto, Oeganda

Vrijdag
In de auto hoorden we nog een verhaal over twee kinderen die vermist zijn. De kinderen zijn waarschijnlijk geofferd door "heksendokters". Deze mensen denken dat ze rijk worden door kinderen te offeren, te vermoorden of op te eten.
Echt te walgelijk, maar dat gebeurd hier dus ook in de buurt...
Wanneer kinderen oorbellen hebben dachten wij dat de ouders rijk waren, maar het blijkt dus dat kinderen dan niet meer geofferd kunnen worden omdat ze niet "heel" zijn.

Tussen de middag hebben we bij Plot 99 gegeten. Toch maar weer een keer de wrap gegeten, heerlijk!
Hier kwamen we Kristel en Ceres ook nog tegen, dat was gezellig.
Hierna zijn we naar Masaka Backpackers gegaan. Hier zijn we nog nooit geweest, maar het ziet er ook prima uit. We hebben zelfs een eigen "badkamer". Het is een wc, een wastafel en een douchekraan boven de wastafel enzo, maar wij zijn hier al heel blij mee. Eindelijk konden we weer WARM douchen!!
Er gebeurde nog iets grappigs. Celina ging douchen en deed de deur niet op slot. Toen zat ze eerst nog op de wc en toen ging de deur langzaam open. Haha, zat ze daar. Ik heb toen maar even de deur weer dicht gedaan. Zo hard gelachen.

We slapen dit weekend met Ellen, Celina, Hilliene en Wiebren daar.
We zijn toen samen naar de stad gegaan. We moesten geld pinnen en we hebben stof gekocht om een jurk te laten maken.
Ook wil ik nog een Uganda voetbalshirt, we hebben gekeken maar nog niet de perfecte gevonden. Zondag dus nog maar even kijken! Dan willen we ook nog souvenirs gaan kopen.
We hadden ook een fles wijn gekocht voor 's avonds. Maar ze geven zo'n slappe plastic tas, halverwege viel die fles door de bodem. Hij viel kapot op straat en iedereen liep gewoon door, het was heel grappig.
Na 5 meter stopten we en draaiden we pas om. We twijfelden of we het moesten opruimen. Maar niemand keek ernaar en er was ook geen prullenbak, dus nee.
'S Avonds hebben we met z'n achten gegeten bij Frikandelle. Je kunt hier bbqen, het was echt heerlijk! Eigenlijk wilde ik geen vlees meer eten hier, maar het rook echt te lekker. Het was ook heel gezellig met z'n allen, zo bijzonder hoe snel je vrienden maakt hier!
We werden daar weer opgehaald door een busje van Masaka Backpackers, dat was wel prettig. In het donker op de boda is toch echt niet veilig.
Daar aangekomen zijn we ook meteen gaan slapen.

Zaterdag
Ik was al om 7 uur klaarwakker terwijl de wekker pas om 8 uur stond. Heerlijk in bed blijven liggen, dat is ook wel een keer prettig.
Hierna aangekleed en rond half 9 met z'n allen ontbeten. We hadden yoghurt met vers fruit, echt lekker. De yoghurt is hier zoet, echt fijn!
Hierna zijn we naar Banda Lodge gegaan, dit is echt een super mooie plek met een zwembad.
Het was echt heerlijk weer vandaag, niet te koud en ook zeker niet te heet.
Tussen de middag ook daar gegeten, een pannenkoek met ijs en een pannenkoek met groente.
Na het eten kwamen Jolande, Ceres en Kristel ook nog.
We hebben heel lang gezwommen vandaag, tot 6 uur. Hierna met z'n allen bij Plot 99 gaan eten, het was erg gezellig en lekker.
Het busje van Masaka Backpackers zou ons weer ophalen, dus we konden rustig bij Plot 99 blijven zitten. Heel fijn is dit want anders moesten we al veel eerder gaan eten.
Het was weer een erg gezellige dag! Nu zijn we helemaal kapot en gaan we lekker slapen. En maar hopen dat we niet te erg verbrand zijn.

Zondag
Vannacht werd ik wakker en mn halve lichaam jeukte, ik ben dus helemaal lek geprikt... Minstens 20 muggenbulten en nu maar hopen dat ik geen malaria krijg.
We konden een beetje uitslapen, maar alsnog was ik weer om half 7 klaarwakker. Na een tijdje toch nog even weer in slaap gevallen.
We hebben als ontbijt weer lekker yoghurt met fruit gegeten.
Hierna allemaal nog even warm gedoucht en op weg gegaan naar Masaka. We hebben onze spullen bij Villa Katwe neergelegd, dan hoeven we niet alles mee te nemen de stad in.
We wilden graag lunchen, souvenirtjes halen en natuurlijk mijn voetbalshirt kopen.
De heenweg hebben we gelopen want het was alleen maar de berg af. Al duurde het wel bijna een uur, in de hitte...
Het voetbalshirt was er gelukkig nog, dus ik was helemaal blij. Hierna gegeten bij een soort bakker. Eindelijk lekkere broodjes en koekjes.
Toen we door de stad liepen kwam er een auto langs met muziek, een microfoon en boxen. Ze schreeuwden heel hard iets over "mzungu's", iedereen wist dus dat wij daar liepen. Fijn, bedankt. We voelen ons echt beroemd.
We waren nog op zoek naar souvenirtjes, maar die hebben ze hier serieus niet. Helaas! Dan volgend weekend in Jinja maar kijken.
De terugweg zijn we maar met de boda gegaan, het was echt te warm om te lopen.
We hebben nog even gechilld bij Villa Katwe en daarna terug gegaan naar ons project. We probeerden een boda te regelen die ons bracht naar de matatu, dit was een ramp. De man/jongen begreep niet waar we heen moesten. Hij had ook helemaal rode ogen dus hij leek wel dronken of stoned. Toen reed hij opeens met Ellen, die naar een ander project moet, mee. Dit was voor ons de verkeerde kant. Toen waren we er klaar mee en zijn we afgestapt. Een oudere man kon ons wel brengen en toen zijn we daar opgestapt. Die jongen keek boos, maar dat boeide ons niet echt.
Bij de matatu zaten we toevallig met z'n vijven erin, vijf mzungu's! En daarnaast zaten er nog teveel mensen bij, het was echt proppen. En toch lieten ze er steeds meer mensen bij, uiteindelijk zaten er twintig mensen in. De man naast me zat bijna op mijn schoot en wilde dat ik zou opschuiven. Maar dat ga ik niet doen, ga echt niet bij iemand op schoot zitten...
Maar we hebben het weer overleefd! Toen weer op de boda naar huis en daar lekker met z'n allen over het weekend gekletst en lekker patatjes gegeten!
Toen we thuis kwamen zagen we dat de buurtkindjes zelf een schommel hebben gemaakt. Ze hadden vorige week van ons al een touw gepakt en aan een tak in de boom gehangen. Nu hebben ze aan de uiteinden ook een tak vastgemaakt zodat ze daar op kunnen zitten. Echt heel slim zijn ze hier!
Ook zijn we nog naar het "naaivrouwtje" geweest. Dit weekend heb ik vier meter stof gekocht en ze kan hier een jurk, een rok en een bandana van maken. Ik ben echt heeeeeel benieuwd!
Het was weer een heerlijk weekend!