7. Ons eerste weekend

10 oktober 2018 - Bukoto, Oeganda

Vanochtend heerlijk wakker geworden in Villa Katwe, wat voelt dit opeens als luxe zeg. We kregen weer een heerlijk ontbijt, dit zou je elke dag wel willen. We hebben besloten om vandaag naar het zwembad te gaan. Er is een zwembad bij hotel Brovad en daar kunnen we lopend heen. Wij de weg uitgestippeld en we willen dit uit ons hoofd gaan lopen, het is niet verstandig om met je mobiel op straat te lopen. Het eerste stuk gaat goed, op een gegeven moment weten we het niet meer. We lopen een stuk verder en dan een zandpad op. Hier loopt verder niemand dus kijken we snel op google maps. Het blijkt toch dat we zijn omgelopen, fijn met al die bergen hier. Op het zandpad voelen we ons toch niet helemaal veilig, maar alles gaat wel goed. Uiteindelijk komen we aan bij het hotel en hier worden we weer gefouilleerd en onze tas wordt gecontroleerd door een vriendelijke vrouw. Ook de andere beveiliger en man met geweer zijn vriendelijk. We worden naar het zwembad gebracht en betalen de man het geld. We moeten 30.000 chilling betalen en geven hem 50.000 chilling. Hij zegt dat hij het geld zo terug komt geven. Hij gaat eerst zwemles geven en het duurt maar... op een gegeven moment vraag ik hem wanneer we het geld krijgen, hij geeft aan dat het zo komt. Toch worden we hier wel een beetje pissig van, maar uiteindelijk komt het eraan. Er liggen nog twee blanke meiden bij het zwembad en bijna geen negers, dus we voelen ons best bekeken. Maar het was wel een lekker zwembad, ook meteen maar baantjes gezwommen. In de middag werd het wel heeeel heet en wilden we graag in de schaduw liggen. De zon brandt hier echt op je huid.
Rond half 4 zijn we naar Plot 99 gelopen, hier kun je lekker eten. We moesten een hele steile berg op en het was al zo warm. We kwamen helemaal nat van het zweet aan, fijn. Het is een hele klim, maar het uitzicht is fantastisch. We hebben lekker gezeten en gegeten. En toen de weg naar huis, eerst de berg af en daarna weer op. Het wandelen is hier echt een sport. Daarnaast is het verkeer ook een chaos, dus je moet goed kijken waar je loopt. Overal op straat wordt weer "mzungu" (buitenlander/blanke) naar je geroepen of er wordt getoeterd. Er was zelfs weer een jongen die me express aan ging raken, zit ik niet echt op te wachten.
Bij Villa Katwe meteen maar even gedoucht en daarna hebben we de hele avond monopoly gespeeld, was erg gezellig! Rond 10 uur nog even mensen uitgezwaaid die weer naar huis gingen, het lijkt echt een familie hier.
Oh, en toen we wilden tanden poetsen zagen we de eerste kakkerlak...help! Ik de man van de beveiliging halen "Can you help us, there is a big animal". Haha, die zin hadden we al even geoefend. En je raadt nooit wat hij deed, hij trapte hem dood. En ik had juist gehoord dat je er nooit op moet gaan staan....
Nouja, het was echt een smerig beest en ik wil er niet nog een keer één tegenkomen. En nu lekker slapen!

Vanochtend op tijd opgestaan, voor 11 uur moeten we onze kamer uit en we willen daarvoor nog graag douchen. Koffer inpakken, douchen en dan weer dat lekkere ontbijt. Vandaag kozen we wentelteefjes in plaats van een omelet. We hoorden dat deze hier heel lekker waren. En dat was het inderdaad, maar we zaten wel helemaal propvol!
Vandaag lekker een dagje hangen in de hangmat en vooral in de schaduw zitten. Ons lichaam heeft even genoeg zon gezien. We wachten tot Eline terug is en dan kunnen we samen terug naar ons project.
De terugweg was weer een uitdaging. Twee boda's kwamen ons halen en brachten ons naar de plek waar we in de matatu konden stappen. Dit was een helse rit. Er bleek een voetbalwedstrijd gewonnen te zijn, dus de hele stad liep op straat. Met toeters en auto's en boda's toeteren, echt zooooveel mensen. Ik dacht echt, hoe gaan we hier veilig doorheen komen. De mannen van de boda's moesten ook heel goed uitkijken, maar het kwam goed. Bij de matatu aangekomen werden onze koffers op het dak gezet, ojee dachten we. Gelukkig werden er touwen gespannen, dus dan komt het vast goed. We hebben wel bedacht dat we niet nog een keer een koffer meenemen.
Bij de juiste uitstapplek op de highway moesten we eruit. Hier werden we opgewacht door drie mannen op boda's. Anthony had deze al voor ons geregeld. Maar we hadden maar twee boda's nodig, dus de mannen maakten ruzie, haha. Uiteindelijk weer helemaal de berg omhoog gereden en we waren terug op het project. De buurtkinderen waren al op ons aan het wachten, zo lief. Meteen maar de deur open gedaan zodat ze konden spelen. Eerst maar even bij ze gezeten, ze hebben vlechtjes in mijn haar gemaakt. Hierna lekker binnen gegeten en gekleurd. Het was een fijn eerste weekend.

1. Nienke:
    10 oktober 2018
    :) de kakkerlak..ook leuk zo met de fotos erbij
  2. A Westerhof-Warris:
    11 oktober 2018
    Leuk om jou zo te volgen en je leuke verhalen te lezen.